Vertrouwen: Je hoeft niet alles te geloven wat je denkt.

Mediteren betekent patronen doorbreken. Als we mindful zijn betekent dat dat we niet meegaan in de automatische piloot en de trekkende kracht van stress. Dit is moeilijk want we gaan dus tegen de stroom in. Vroeg of laat zal er twijfel ontstaan: Is dit wel voor mij? Doe ik het wel goed? Had ik niet al meer effect moeten merken?


Bij deze onvermijdelijke twijfel is vertrouwen essentieel. Zonder vertrouwen nemen we zulke gedachten serieus en haken we af. Terwijl het in feite maar gedachten zijn, die onvermijdelijk opkomen. Net als elke gedachte, hoeven we die niet te geloven: we hebben een keus.

Juist als we met deze gedachten kunnen oefenen, ernaar kunnen kijken zonder er in mee te gaan, bouwen we aan onze draagkracht en weerbaarheid. Bij de 8-weekse training die ik geef, vraag ik deelnemers om zich open te stellen voor de training en hun oordeel uit te stellen tot het einde van de acht weken. Het proces van mindfulness heeft tijd nodig, en daarom veel vertrouwen. Vertrouwen kun je deels oproepen vanuit jezelf. Maar als je merkt dat je vertrouwen echt wegzakt en de twijfel het dreigt over te nemen, kun je vertrouwen ook nog eens extra voeden.


Bijvoorbeeld:

  • Ga eens terug naar het moment dat je je voor het eerst voelde aangetrokken tot mindfulness of meditatie. Misschien was het iets wat je las of hoorde. Ga terug naar die bron en kijk of het je kan inspireren.

  • Lees over mindfulness en meditatie of luister naar een podcast. De ervaringen van anderen kunnen een goede boost geven aan je vertrouwen.

  • Mediteer samen met anderen, volg een training, een workshop etc. Laat je inspireren en leiden.


Ook als je langer mediteert, zal twijfel blijven komen, dat is natuurlijk. Je kunt dan de twijfel zelf eens wat beter gaan onderzoeken: welke gedachten horen hierbij? Steeds dezelfde of zit er variatie in? Hoe voelt het als je twijfelt? Kun je dit voelen in je lichaam? Misschien kun je contact maken met die plek waar je het voelt. Kun je het er helemaal laten zijn?

Vaak zien we dat als we ergens de aandacht op richten en ons ervoor openstellen het vanzelf verandert.


Vertrouwen is één van de 8 houdingskwaliteiten van mindfulness. In deze blog-serie schrijf ik over alle acht.




Photo by Zdeněk Macháček on Unsplash

16 keer bekeken

Podcast audio

Luister binnenkort ook naar de podcasts van mijn blogs.

Coming soon

Contact:  

Laura Jager  |  JagerInzicht

Tel: 06-24909081

jagerinzicht@gmail.com

​© 2019  JagerInzicht. Gemaakt met Wix.com