Niet-streven

Niet-streven vond ik zelf, toen ik ongeveer 9 jaar geleden startte met mindfulness het meest lastig te begrijpen. Ik doe toch een training en ik mediteer toch om iets te bereiken? Alles wat ik destijds deed was doelgericht: werken om geld te verdienen, sociale dingen om het leuk te hebben, sporten om gezond te blijven. En mediteren om meer balans te vinden, meer rust te krijgen, me minder gestrest te voelen.



En natuurlijk zijn dat goede redenen om mindfulness te beoefenen. Maar niet alles wat je doet hoeft zo aan een doel gekoppeld te zijn.


En zeker als je eenmaal aan het beoefenen bent is het heel belangrijk om verwachtingen van specifieke resultaten los te laten. Mediteren creëert bijvoorbeeld over het algemeen meer rust maar dat wil zeker niet zeggen dat je je altijd rustig voelt als je mediteert. Mediteren is namelijk vooral een manier om te zien wat er is, daar naar te kijken en als dat onrust is.... is het onrust wat je ziet. Niet-streven is dan een belangrijke intentie omdat het je helpt erbij te blijven en te voelen wat er te voelen is. Wanneer we mediteren proberen we onze ervaring niet te veranderen, hooguit de manier waarop we ons tot onze ervaring verhouden. We kunnen zien dat we ook stil kunnen blijven zitten kijken naar onze ervaring als we bijvoorbeeld onrustig zijn. Het voelt misschien niet fijn, maar we kunnen het verdragen. We creëren op die manier ruimte voor de ervaring van onrust. En we kijken met vriendelijkheid en compassie naar onszelf en onze ervaring.

“We often enter meditation with some idea of the kind of inner experience we should be having and judgment about not “doing it right.” Truly- there is no “right” meditation and striving to get it right reinforces the sense of an imperfect, striving self. Rather, give permission for the meditation experience to be whatever it is. Trust that if you are sincere in your intention toward being awake and openhearted, that in time your practice will carry you home to a sense of wholeness and freedom”. Tara Brach


Door te zien dat we lastige ervaringen, zoals onrust, kunnen verdragen krijgen we ook meer vertrouwen in onze eigen veerkracht.


De normale gedachte is: ik voel me zo gestrest dus ik ga nog harder werken om alles af te krijgen. Dat wordt: wat rot dat ik me nu zo gestrest voel; wat kan ik doen om goed met deze situatie om te gaan? Het werk anders plannen, een paar korte pauzes nemen om bij mezelf te komen et cetera. De stress is waarschijnlijk niet direct weg maar je doorbreekt op die manier wel een patroon. De neurale paden in je hersenen veranderen, steeds als je die andere, bewuste keuze maakt. Er is steeds meer kennis over neuroplasticiteit, de manier waarop onze hersenen structureel veranderen door meditatie. Blijf dus oefenen, blijf niet streven naar je anders voelen dan je je voelt. Meer daarover als ik in deze serie schrijven over acceptatie en niet oordelen. Allemaal houdingskwaliteiten van mindfulness, ik schrijf over alle acht.


En tot slot: misschien herken je wel iets van de gewoonte om te streven in jouw leven. Alles met een reden te doen. Tegenwoordig doe ik steeds meer dingen zonder dat ik er direct iets mee wil bereiken. Even buiten wandelen, muziek maken, gedichtjes maken of wat knutselen. Ik probeer om minder te leven vanuit het idee dat ik van alles moet. Een leuke oefening die je ook eens een week zou kunnen proberen: schrap het woord ‘moeten’ uit je praten en denken. ‘Ik moet naar de supermarkt’ wordt ‘ik ga naar de supermarkt’. Probeer dus ‘moeten’ te vervangen voor ‘gaan’ of ‘willen’. Merk je dat er dingen zijn die je wel doet maar waar je echt het woord ‘willen’ niet aan kunt koppelen, kijk dan eens naar die activiteit. Waarom doe je het? Omdat je op die manier hoopt waardering te krijgen van een ander? Omdat je geen nee durft te zeggen? Op die manier kun je in je gewone leven ook een stukje streven loslaten. Je hoeft geen beter mens te worden dan je nu bent, je bent al goed genoeg.

Podcast audio

Luister binnenkort ook naar de podcasts van mijn blogs.

Coming soon

Contact:  

Laura Jager  |  JagerInzicht

jagerinzicht@gmail.com

​© 2019  JagerInzicht. Gemaakt met Wix.com