Loslaten is niet vasthouden of wegduwen

Loslaten is een belangrijke houdingskwaliteit van mindfulness. En het is er één die vaak verkeerd begrepen wordt. ‘Joh, laat het los!’ zegt een vriendin als reactie op iets waar ik mee zit. En in die woorden klinkt eerder iets door van: vergeet het, niet meer aan denken, niet meer over hebben. Ten eerste: zoveel invloed hebben we niet op onze gedachten dat we ze zo maar kunnen laten gaan. Ten tweede: in de context van mindfulness bedoelen we iets heel anders met loslaten. Met loslaten wordt een houding bedoeld van ‘het er laten zijn’, er niet aan vastklampen maar het ook niet wegduwen. Het is er nu toch al, laat het er dan ook maar zijn. Bijvoorbeeld een oordeel over iemand. Stel, ik erger me aan hoe iemand reageerde toen ik iets vertelde. Loslaten betekent dat ik niet direct mijn ergernis hoef te uiten naar de ander, niet hoef te reageren vanuit reactiviteit. Maar ook dat ik de ergernis niet weg hoef te duwen of hoef te klagen over die ander om me iets beter te voelen. Loslaten betekent het gevoel van irritatie er te laten zijn, zonder er iets mee te doen. Het kan behulpzaam zijn om de ergernis met iets van afstand en compassie te bekijken. Welke gedachten horen hier bij? Waar voel ik het in mijn lichaam? Welke neiging heb ik nu?

En wat ook heel behulpzaam is: vriendelijk voor jezelf zijn omdat je je rot voelt over die opmerking. Niet blijven hangen in een verhaal en rechtvaardiging waarom die ander echt helemaal fout zit. Maar even voelen wat je voelt en daar compassie voor hebben. En vaak laat de ergernis jou dan al snel los.


Loslaten kan ook betrekking hebben op controle en verwachtingen. Bij het oefenen met mindfulness en meditatie is het belangrijk om verwachtingen over hoe de ervaring zou ‘moeten’ zijn los te laten. Nieuwsgierig te kijken naar wat er opkomt. Of dat nu een gevoel van rust of onrust is, spanning of ontspanning, een prettig of een onprettig gevoel, het mag er allemaal zijn.


To let go does not mean to get rid of. To let go means to let be. When we let be with compassion, things come and go on their own. Jack Kornfield.


In die zin lijkt loslaten dus best veel op niet-oordelen, waar ik binnenkort over zal schrijven. In deze serie komen de acht houdings-kwaliteiten van mindfulness aan bod.


Overigens gaan de boeddhisten nog wel een stap verder als het gaat om loslaten. Alles wat voor je gevoel ‘van jou’ is, zou je eens kunnen onderwerpen aan onderzoek. We hebben het gevoel dat we recht hebben op van alles en nog wat, maar is dat wel zo? De aandacht van onze partner, drinkwater dat uit de kraan stroomt, alles kunnen kopen in de supermarkt. Hoe vanzelfsprekender we het vinden, hoe verontwaardigder we zijn als we het even niet hebben. Zelf doe ik dit jaar een experiment waarbij ik maximaal 10 dingen in een jaar koop die niet in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Met het oog op duurzaamheid: al die spullen hoeven niet voor me te worden gemaakt, vervoerd en als afval te worden verwerkt. Maar ook voor inzicht in mezelf; Hoe is het om niet elke impuls tot aankopen op te volgen, niet uit verveling een winkel binnen te stappen om een moment van leegte op te vullen? En dan toch weer iets te kopen wat ik niet nodig heb? Ik ben nu ruim een half jaar bezig en het bevalt goed! Het scheelt ook heel veel tijd (online!) kijken naar en nadenken over dingen die ik graag zou willen hebben.

Misschien heb jij ook iets wat je wilt loslaten op die manier. Probeer vriendelijk te zijn voor jezelf. Wijs bestaande patronen niet af maar bekijk ze eerst met een afstandje.



65 keer bekeken

Podcast audio

Luister binnenkort ook naar de podcasts van mijn blogs.

Coming soon

Contact:  

Laura Jager  |  JagerInzicht

Tel: 06-24909081

jagerinzicht@gmail.com

​© 2019  JagerInzicht. Gemaakt met Wix.com